Η κριτική για άλλους συνανθρώπους είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Η κριτική για άλλους δημοσιογράφους είναι ακόμη δυσκολότερη. Δυο σχετικά βασικά ερωτήματα είναι 1) το ποιος θα κρίνει τους κριτές και από πού αυτοί ορμώμενοι θεωρούν ότι μπορούν να κρίνουν άλλους και 2) είναι άραγε μια οποιαδήποτε κριτική για κάτι που δημοσιοποιείται ένα ψαλίδισμα της ελευθερίας της έκφρασης και του λόγου;
Εάν προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στα ανωτέρω είναι σίγουρο ότι θα πέσουμε σε έναν λαβύρινθο για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει. Φαίνεται όμως να υπάρχει ένα κριτήριο, και αυτό είναι «το εύλογον», όπως το ονόμαζαν οι Σκεπτικοί Φιλόσοφοι της μέσης Πλατωνικής Ακαδημίας. Δηλαδή, όταν η κοινή λογική και η απλή ανθρώπινη αισθητική μας «επαναστατούν», τότε πρέπει να κρίνουμε και να μιλήσουμε. Είναι απλά αυτό που ο λαός λέει: «Έχει φτάσει ο κόμπος στο χτένι». Ειδικά σε θέματα αισθητικής όπου η κακογουστιά σε βομβαρδίζει από παντού, μέσα σε ένα σάπιο καπιταλιστικό σύστημα, που στο όνομα του κέρδους δεν αφήνει τίποτε όρθιο, εκεί κάποιοι τελικά πρέπει να αντισταθούν.
Για να καταλάβετε σε τι ασχήμια μπορεί να φέρει η καπιταλιστική αισχροκέρδεια τους ανθρώπους παραθέτουμε πιο κάτω μέρος μικρού άρθρου από την «Ελευθεροτυπία» της 10-1-2005 με τίτλο «Μήνυσε κανάλι γιατί αηδίασε». Διαβάζουμε: «Μήνυση στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο ΝΒC λόγω ...αηδίας έκανε τηλεθεατής που ζητεί 2,5 εκατομμύρια δολάρια επειδή αρρώστησε παρακολουθώντας τους παίκτες του ριάλιτι «Fear Factor» να τρώνε ποντίκια. Στην τετρασέλιδη χειρόγραφη μήνυσή του ο Όστιν Άτκεν, από το Κλήβελαντ, αναφέρει ότι καθώς έβλεπε το ριάλιτι παιχνίδι «Παράγοντας φόβου», που καλεί τους διαγωνιζόμενους να περάσουν από διάφορες εξτρίμ δοκιμασίες για να κερδίσουν κάποιο χρηματικό έπαθλο, ένιωσε να του ανεβαίνει η πίεση σε σημείο που ζαλίστηκε τόσο ώστε χτύπησε το κεφάλι του στην πόρτα. «Το να βλέπεις ανθρώπους στην τηλεόραση να τρώνε νεκρά ποντίκια είναι τρελό. Έκανα εμετό όπως και άλλο ένα άτομο μέσα στο σπίτι». Φαίνεται ότι ο Άτκεν δεν είχε ξαναπαρακολουθήσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο προβάλλεται αρκετά χρόνια με μεγάλη επιτυχία στην αμερικάνικη μικρή οθόνη. Σε άλλα επεισόδια οι συμμετέχοντες έχουν φάει αράχνες, κατσαρίδες, σκουλήκια, έχουν μπει σε φέρετρα ή γυάλινα κουτιά γεμάτα φίδια και άλλα ερπετά. Ο δικηγόρος πάντως του κ. Άτκεν σε δηλώσεις του που δημοσιεύει η ιστοσελίδα του ΒΒC αναφέρει μεταξύ άλλων ότι το κανάλι στέλνει λάθος μηνύματα στους τηλεθεατές του όταν παρουσιάζει ανθρώπους να κάνουν στην τηλεόραση τα πάντα για το χρήμα».
Αυτά έχει να μας πει η «Ελευθεροτυπία» σχετικά με το ξεπούλημα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας για μια χούφτα λεφτά. Η αναφορά μας σ’ αυτό το άρθρο της «Ελευθεροτυπίας» είναι απλώς ενδεικτική, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε δεκάδες άλλες περιπτώσεις όπου τα λεφτά ξεφτιλίζουν κάθε έννοια ανθρώπινης συνείδησης, θα ήθελα όμως εδώ να τονίσω ότι το προαναφερθέν αηδιαστικό τηλεοπτικό αμερικανικό παιχνίδι το αναμεταδίδει, έχοντας προφανώς εξασφαλίσει τα δικαιώματα, και κάποιο δικό μας ελληνικό κανάλι. Έχουμε δει όμως και άλλα «όμορφα» στα δικά μας ελληνικά κανάλια, όπως ανθρώπους να δηλώνουν ότι θα «κάρφωναν» χωρίς αναστολές συναδέλφους τους, προκειμένου να πάρουν μια καλή θέση σε κάποια δουλειά. Κι αυτό επίσης το αναφέρουμε ενδεικτικά για να καταδείξουμε το «υψηλό επίπεδο» των ελληνικών ριάλιτις.
Αυτά ως προς τα ριάλιτις. Δυστυχώς όμως, εδώ και κάποια χρόνια, έχει παρουσιαστεί και ένα νέο «φρούτο» στην ελληνική τηλεόραση, ιδιαίτερα στα μικρά κανάλια. Είναι το «τηλεμάρκετινγκ», τύπου «ελλαδεμπορικού». Δεν τολμώ σ’ αυτήν τη σύνθετη λέξη να βάλλω στην Ελλάδα «Ε» κεφαλαίο.
Καταλαβαίνω ότι οι καιροί είναι δύσκολοι και κάποιοι άνθρωποι πρέπει να ζήσουν, αυτοί και οι οικογένειές τους, ιδιαίτερα αν είναι πολύτεκνοι. Όμως το να προωθείς ιδέες και σκέψεις και να λες πράγματα που δεν πιστεύεις, προκειμένου να «πουλήσεις», δεν είναι δεοντολογικό, ούτε καν με κριτήρια εμπορίου. Κάθε πωλητής στο εμπόριο πιστεύει ότι το προϊόν του σε σχέση τιμής και απόδοσης είναι καλό. Σπάνια βρίσκεις πωλητές να πωλούν κάτι το οποίο πιστεύουν ότι είναι εντελώς σκάρτο. Κάτι τέτοιο θα τους δημιουργούσε την αίσθηση του «απατεώνα» και όχι του πωλητή.
Δυστυχώς όμως αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Ακόμη και αυτοί οι «τηλέμποροι» που έχουν καλές προθέσεις, φτάνουν στο σημείο, εξ αιτίας των υπερβολών τους, να κάνουν πολύ περισσότερο κακό αντί για καλό, παρ όλο που κάτι τέτοιο δεν θα το ήθελαν. Συγχέουν την αύξηση της αναγνωρισιμότητάς τους μέσα στο κοινό, όταν περπατούν π.χ. στον δρόμο, με κάποια υποτιθέμενη επιτυχία τους. Εκεί αρχίζουν τα σύνδρομα του ναρκισσισμού και της «μαγκιάς», θεωρούν «μαγκιά» να πουλούν φύκια για μεταξωτές κορδέλες, θεωρούν «εξυπνάδα» να εκμεταλλεύονται τα αισθήματα πατριωτισμού των απλών συμπολιτών μας για να τους πουλούν τις περισσότερες φορές αμφιβόλου ποιότητας βιβλία, γραμμένα στο πόδι, που εκδίδονται με το κιλό από οίκους που να μην τους χαρακτηρίσουμε καλύτερα. Με φράσεις-ετικέτες του τύπου «οι κουλτουριάρηδες που δεν καταλαβαίνουν από συνωμοσίες», «οι λελέδες διανοούμενοι που δεν είναι ελληνόψυχοι» και άλλα τέτοιου είδους «ωραία» επινοήματα νομίζουν ότι με τσαμπουκά και μαγκιά εκτοπίζουν από το ελληνικό τοπίο κάθε Έλληνα σκεπτόμενο πολίτη. Κούνια που τους κούναγε. Απλώς τόσο καιρό υπάρχουν και δεν έχουν φάει τα ιδεολογικά «γιαούρτια» που τους αξίζουν επειδή σε κάθε άνθρωπο που σέβεται τον εαυτό του, του είναι πολύ δύσκολο να ασκεί κριτική σε άλλους συνανθρώπους του, ακόμη και όταν είναι εμφανής η «καφρίλα» που αναδύουν. Ας μου συγχωρέσετε για λίγο την χρησιμοποίηση και εκ μέρους μου φράσεων-ετικετών, αλλά νιώθω ειλικρινά αυτήν την κατάσταση του «τηλεμπορίου» να μην μπορώ να την αντέξω άλλο και αγανακτώ.
Όμως ακόμη και εκείνο το είδος των «τηλεμπόρων» που δεν χρησιμοποιούν την Ελλάδα για κράχτη, αλλά έχουν άλλα δολώματα, όπως «εξωγήινους, φαντάσματα, στοιχειά, προφητείες, σεισμούς, λιμούς και καταποντισμούς», και αυτοί, έστω και αν δεχτώ τις καλές τους προθέσεις, κάνουν περισσότερο κακό απ’ ότι καλό. Πάντα φυσικά κατά την γνώμη μου.
Σίγουρα υπάρχει μιας μορφής γνώση που θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε εσωτερική γνώση, όμως ακόμα και σε αυτή την περίπτωση επιβάλλεται να είμαστε πολύ προσεκτικοί, ώστε να διαφυλάξουμε αυτή τη γνώση, για να μην φτάσει εκεί που δεν πρέπει. Όταν την εσωτερική γνώση την δημοσιοποιείς και την κάνεις εξωτερική γνώση, είναι βέβαιο ότι το τίμημα που θα πληρώσεις είναι η γελοιοποίηση. Αν κάτι είναι για εντός του οίκου, δεν το κάνεις βούκινο σε όλο τον κόσμο. «Τα εν οίκω μη εν δήμω» των αρχαίων προγόνων είναι μια σοφή φράση που έχει διαχρονική αξία και ισχύει φυσικά και σήμερα. Υπάρχουν πράγματα που πρέπει να συζητούνται μόνο μεταξύ φίλων, κάποια άλλα πράγματα που μπορεί να γραφούν και σε περιοδικά και κάποια άλλα που μπορούν να ειπωθούν μέσα από τα ΜΜΕ, τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδα.
Για παράδειγμα, από την στιγμή που δεν υπάρχουν επίσημες διαβεβαιώσεις από κυβερνήσεις διαφόρων χωρών της γης ή από τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνάς τους για την ύπαρξη, ας πούμε, εξωγήινων, που επισκέπτονται τον πλανήτη μας, κάθε ενασχόληση με ένα τέτοιο θέμα είναι λογικό να περνά στον χώρο της «γραφικότητας». Συνεπώς, όταν κάποιος προσπαθήσει να καταπιαστεί με ένα τέτοιο ή παρόμοιο θέμα, εύκολα μπορεί να χαρακτηριστεί «γραφικός». Θα ρωτήσει κάποιος «δηλαδή θα λέμε και θα δημοσιοποιούμε ό,τι είναι εγκεκριμένο από την εξουσία;» Όχι και πάλι όχι. Όμως προηγούνται πολύ πιο σημαντικά προβλήματα κοινωνικής και ανθρωπιστικής μορφής, που δεν μας αφήνουν την πολυτέλεια να ασχοληθούμε με θέματα γύρω από τους εξωγήινους και μέσω αυτών να εναντιωθούμε στην εξουσία, επειδή τέτοιου είδους θέματα μας εκθέτουν και μας καθιστούν ευάλωτους, εξ αιτίας ελλείψεως τεκμηρίων και αποδείξεων. Συνήθως, σε αυτές τις περιπτώσεις, αυτό που πετυχαίνουμε είναι το αντίθετο από αυτό που επιδιώκουμε. Η εξουσία βρίσκει ευκαιρία να μας «γραφικοποιήσει» και, όταν το κάνει αυτό, αποδυναμώνει βάναυσα τις πολιτικές, κοινωνικές, οικολογικές και ανθρωπιστικές απαιτήσεις μας. Συνεπώς χρειάζεται ιεράρχηση και αξιολόγηση των στόχων σε έναν κοινωνικοπολιτικό αγώνα. Αν κάποιοι έχουν λύσει όλα τα άλλα και τους μένει να λύσουν μόνο το πρόβλημα των «εξωγήινων και των στοιχειών», τότε καλά κάνουν και ασχολούνται. Η καθημερινότητα όμως της ζωής αποδεικνύει ότι, και στον δικό μας κόσμο που μαστίζεται από την ανεργία και την αναδουλειά, αλλά ακόμη περισσότερο στον τρίτο κόσμο όπου ένα τσουνάμι μπορεί να εξοντώσει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, αφήνοντας και υποψήφιους για τον θάνατο πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ακόμη λόγω επιδημιών, σε έναν κόσμο όπου ένας «μπαμπούλας» πλανητάρχης ισοπεδώνει όποιο κράτος αντιστέκεται στα σχέδια των ιμπεριαλιστών του πετρελαίου και των τραπεζών, αυτή η καθημερινότητα λοιπόν δεν μας αφήνει περιθώρια για έρευνες πολυτελείας γύρω από «εξωγήινους ή ενδογήινους ή υπεργήινους».
Προσωπικά πιστεύω ότι αν ένας ερευνητής δεν λαμβάνει υπόψη του τα πολιτικοκοινωνικά προβλήματα που τον περιβάλλουν, τότε ακόμη και αν ο χώρος έρευνάς του έχει κάποια αξία, τότε το αποτέλεσμά της, τουλάχιστον στα μάτια των ανθρώπων που αγωνιούν για τα προς το ζην της καθημερινότητας, θα μοιάζει με έρευνα του τύπου «περί όνου σκιάς». Απόδειξη ότι τα περιοδικά με μεταφυσικά, παραψυχολογικά και εξωπραγματικά θέματα αγοράζονται κυρίως από νεαρούς που ξοδεύουν, ως επί το πλείστον, τα λεφτά του μπαμπά. Ευτυχώς, σ’ αυτόν τον χώρο των μεταφυσικών ερευνών υπάρχουν και κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις ανθρώπων, που λειτουργούν πραγματικά με έναν ανατρεπτικό και επαναστατικό τρόπο και έτσι διασώζεται, έως ένα βαθμό, η κατάσταση, εξ αιτίας του ηρωικού τρόπου ζωής αυτών των ελάχιστων δημοσιογράφων του χώρου του «παράξενου». Παρ’ όλο που λογικά θα έπρεπε να ασχολούνται οι άνθρωποι του «παράξενου χώρου» με τηλεμάρκετινγκ και προώθηση των βιβλίων τους με θέματα εξωγήινους κλπ, δεν το κάνουν.
Το κάνουν όμως άλλοι, χωρίς μάλιστα να πιστεύουν σε ύπαρξη εξωγήινων οντοτήτων, θα αναφερθώ στην περίπτωση ενός ανθρώπου που πουλά από την τηλεόραση βιβλία για UFΟ1, ο οποίος με διαβεβαίωνε ότι καθόλου δεν πιστεύει στην ύπαρξή τους. Το τι κάνει αυτόν τον άνθρωπο να εμπορεύεται τέτοιου είδους βιβλία δεν μπορώ να καταλάβω. Διότι γνωρίζω καλά ότι και καλός άνθρωπος είναι και σωστός οικογενειάρχης και σωστός στις συναλλαγές του και ένας πραγματικά Έλληνας πατριώτης. Είναι οι περιπτώσεις που καταλήγεις να πεις «άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου». Είναι τόσο μεγάλο το ταλέντο του συγκεκριμένου ανθρώπου στο «τηλεμάρκετινγκ» που πιστεύω ότι θα μπορούσε να πουλά άνετα βιβλία με ποίηση ενός Παλαμά, ενός Σικελιανού, ενός Βάρναλη, αλλά και άλλα υψηλής ποιότητας βιβλία. Ειλικρινά δεν ξέρω τι να πω, γι αυτό άλλωστε θεωρώ την κριτική πολύ δύσκολο πράγμα, επειδή μπορεί να κακολογήσεις ανθρώπους που δεν το αξίζουν.
Ο μεγάλος φυσικομαθηματικός, ο Αϊνστάιν, έλεγε ότι μια από τις ισχυρότερες επιθυμίες του ανθρώπου είναι η επαφή του με το μυστήριο. Φαίνεται ότι και αυτήν την ανθρώπινη ανάγκη την εκμεταλλεύονται σε εξοργιστικό βαθμό αυτοί οι οποίοι εμπορεύονται βιβλία παρά -ή μετα- φυσικού τύπου, αδιαφορώντας για το πώς μπορεί αυτός ο φτηνός εντυπωσιασμός να γίνει μια πάρα πολύ επικίνδυνη τροφή για την ψυχή του πελάτη τους.
Γνωστή είναι επίσης σε αρκετούς Έλληνες μια υποτιθέμενη υπερ-μυστική οργάνωση «Ε». Η υπερ-οργάνωση αυτή βρίσκεται ξαφνικά να εκπροσωπείται σε τηλεοπτικό κανάλι από συγκεκριμένα άτομα, που αναφέρονται συνεχώς σε υποτιθέμενα μέλη που όλα τους έχουν αποβιώσει και ποτέ σε μέλη που βρίσκονται στην ζωή, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολύ σοβαρά ερωτηματικά για τη σοβαρότητα όλων αυτών των κυρίων καθώς και για την σοβαρότητα της υπερμυστικής υπεροργάνωσης. Όμως από όσα ο πτωχός μου εγκέφαλος γνωρίζει, λογικά θα πρέπει, αν κάτι είναι μυστικό, να παραμένει μυστικό.
Αυτή η κατάσταση μου θυμίζει ένα ανέκδοτο από τα παλιά όπου περίπου έλεγε ότι στρατιωτικοί εγκέφαλοι στην Τουρκία είχαν αποφασίσει να δημιουργήσουν ένα απολύτως μυστικό αεροδρόμιο, απόλυτα καμουφλαρισμένο, για να ξεκινούν από εκεί σφοδρές επιθέσεις εναντίον των Κούρδων. Προσπάθησαν και όντως κατάφεραν να πετύχουν το τέλειο καμουφλάζ. Όλα είχαν γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Όλα τα στεγανά γύρω από τις πληροφορίες λειτουργούσαν τέλεια, όλα πήγαιναν καλά, έως ότου άρχισαν να ακούνε οι επιβάτες του λεωφορείου της γραμμής τον εισπράκτορα να αναγγέλλει με επαγγελματικό ύφος «Στάσις Μυστικό Αεροδρόμιο»!
Κάπως έτσι μοιάζουν τα πράγματα να είναι με την υπερμυστική υπεροργάνωση «Ε».
Όπως και νάχει, καταλήγουμε περίπου εκεί που ξεκινήσαμε. Ότι η τηλεόραση είναι ένα πιάτο που μπορεί να σου προσφέρει για να φας την χειρότερη σαβούρα, μόνο και μόνο επειδή καταφέρνει αυτήν την σαβούρα να στην σερβίρει με μοσχομυριστή πλαστική αμερικάνικη κέτσαπ.
Δυστυχώς είναι ένα μέσον που μας βοηθά να έχουμε άμεση πρόσβαση στις εικόνες ανά τον κόσμο με ένα «κλικ» του τηλεκοντρόλ. Η ανάγκη μας για οικονομία λοιπόν σε ενέργεια και η κόπωση της ημέρας μάς αναγκάζει στην εύκολη λύση. Αυτό το γνωρίζουν τα αρπακτικά της ΤV και γι’ αυτό φροντίζουν τον ανίκανο για αντίσταση εαυτό μας να τον φορτώσουν με κάθε είδους διαφημιστική καταναλωτική σαβούρα καθώς και με κάθε είδους ψευδοπληροφόρηση. Η «πληροφόρηση» αυτή τις περισσότερες φορές, βλάπτει σοβαρά την υγεία και την ισορροπία της νόησής μας. Είδαμε στην αρχή την περίπτωση του ανθρώπου, όπου η τηλεόραση του προκάλεσε, όχι απλώς νοητικές αλλά και οργανικές διαταραχές.
Δυστυχώς όμως έτσι είναι τα πράγματα. Εάν ένας άνθρωπος τραυματιστεί από κάποιον άλλον στο πόδι ή στο χέρι του, μπορεί να διεκδικήσει δικαστικά αποζημίωση. Οι ψυχικές όμως και νοητικές βλάβες που δημιουργεί ένα κακό μέσο ενημέρωσης δεν αποζημιώνονται και δεν υπάρχει νόμος που να σε καλύπτει για να βρεις το δίκιο σου.
Ακόμη και σ’ αυτούς που θέλουν να βρίσκουν ηθικές δικαιολογίες καλό θα είναι να τους θυμίσουμε ότι «ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις».
Γιώργος Τσαγκρινός
1 Εδώ ο συγγραφέας αναφέρεται προφανώς στον γνωστό πρωταθλητή του ουφολογικού τηλεμάρκετινγκ Λιακόπουλο (Σ.τ. Άρδην)
ΠΗΓΗ
Εάν προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στα ανωτέρω είναι σίγουρο ότι θα πέσουμε σε έναν λαβύρινθο για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει. Φαίνεται όμως να υπάρχει ένα κριτήριο, και αυτό είναι «το εύλογον», όπως το ονόμαζαν οι Σκεπτικοί Φιλόσοφοι της μέσης Πλατωνικής Ακαδημίας. Δηλαδή, όταν η κοινή λογική και η απλή ανθρώπινη αισθητική μας «επαναστατούν», τότε πρέπει να κρίνουμε και να μιλήσουμε. Είναι απλά αυτό που ο λαός λέει: «Έχει φτάσει ο κόμπος στο χτένι». Ειδικά σε θέματα αισθητικής όπου η κακογουστιά σε βομβαρδίζει από παντού, μέσα σε ένα σάπιο καπιταλιστικό σύστημα, που στο όνομα του κέρδους δεν αφήνει τίποτε όρθιο, εκεί κάποιοι τελικά πρέπει να αντισταθούν.
Για να καταλάβετε σε τι ασχήμια μπορεί να φέρει η καπιταλιστική αισχροκέρδεια τους ανθρώπους παραθέτουμε πιο κάτω μέρος μικρού άρθρου από την «Ελευθεροτυπία» της 10-1-2005 με τίτλο «Μήνυσε κανάλι γιατί αηδίασε». Διαβάζουμε: «Μήνυση στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο ΝΒC λόγω ...αηδίας έκανε τηλεθεατής που ζητεί 2,5 εκατομμύρια δολάρια επειδή αρρώστησε παρακολουθώντας τους παίκτες του ριάλιτι «Fear Factor» να τρώνε ποντίκια. Στην τετρασέλιδη χειρόγραφη μήνυσή του ο Όστιν Άτκεν, από το Κλήβελαντ, αναφέρει ότι καθώς έβλεπε το ριάλιτι παιχνίδι «Παράγοντας φόβου», που καλεί τους διαγωνιζόμενους να περάσουν από διάφορες εξτρίμ δοκιμασίες για να κερδίσουν κάποιο χρηματικό έπαθλο, ένιωσε να του ανεβαίνει η πίεση σε σημείο που ζαλίστηκε τόσο ώστε χτύπησε το κεφάλι του στην πόρτα. «Το να βλέπεις ανθρώπους στην τηλεόραση να τρώνε νεκρά ποντίκια είναι τρελό. Έκανα εμετό όπως και άλλο ένα άτομο μέσα στο σπίτι». Φαίνεται ότι ο Άτκεν δεν είχε ξαναπαρακολουθήσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο προβάλλεται αρκετά χρόνια με μεγάλη επιτυχία στην αμερικάνικη μικρή οθόνη. Σε άλλα επεισόδια οι συμμετέχοντες έχουν φάει αράχνες, κατσαρίδες, σκουλήκια, έχουν μπει σε φέρετρα ή γυάλινα κουτιά γεμάτα φίδια και άλλα ερπετά. Ο δικηγόρος πάντως του κ. Άτκεν σε δηλώσεις του που δημοσιεύει η ιστοσελίδα του ΒΒC αναφέρει μεταξύ άλλων ότι το κανάλι στέλνει λάθος μηνύματα στους τηλεθεατές του όταν παρουσιάζει ανθρώπους να κάνουν στην τηλεόραση τα πάντα για το χρήμα».
Αυτά έχει να μας πει η «Ελευθεροτυπία» σχετικά με το ξεπούλημα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας για μια χούφτα λεφτά. Η αναφορά μας σ’ αυτό το άρθρο της «Ελευθεροτυπίας» είναι απλώς ενδεικτική, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε δεκάδες άλλες περιπτώσεις όπου τα λεφτά ξεφτιλίζουν κάθε έννοια ανθρώπινης συνείδησης, θα ήθελα όμως εδώ να τονίσω ότι το προαναφερθέν αηδιαστικό τηλεοπτικό αμερικανικό παιχνίδι το αναμεταδίδει, έχοντας προφανώς εξασφαλίσει τα δικαιώματα, και κάποιο δικό μας ελληνικό κανάλι. Έχουμε δει όμως και άλλα «όμορφα» στα δικά μας ελληνικά κανάλια, όπως ανθρώπους να δηλώνουν ότι θα «κάρφωναν» χωρίς αναστολές συναδέλφους τους, προκειμένου να πάρουν μια καλή θέση σε κάποια δουλειά. Κι αυτό επίσης το αναφέρουμε ενδεικτικά για να καταδείξουμε το «υψηλό επίπεδο» των ελληνικών ριάλιτις.
Αυτά ως προς τα ριάλιτις. Δυστυχώς όμως, εδώ και κάποια χρόνια, έχει παρουσιαστεί και ένα νέο «φρούτο» στην ελληνική τηλεόραση, ιδιαίτερα στα μικρά κανάλια. Είναι το «τηλεμάρκετινγκ», τύπου «ελλαδεμπορικού». Δεν τολμώ σ’ αυτήν τη σύνθετη λέξη να βάλλω στην Ελλάδα «Ε» κεφαλαίο.
Καταλαβαίνω ότι οι καιροί είναι δύσκολοι και κάποιοι άνθρωποι πρέπει να ζήσουν, αυτοί και οι οικογένειές τους, ιδιαίτερα αν είναι πολύτεκνοι. Όμως το να προωθείς ιδέες και σκέψεις και να λες πράγματα που δεν πιστεύεις, προκειμένου να «πουλήσεις», δεν είναι δεοντολογικό, ούτε καν με κριτήρια εμπορίου. Κάθε πωλητής στο εμπόριο πιστεύει ότι το προϊόν του σε σχέση τιμής και απόδοσης είναι καλό. Σπάνια βρίσκεις πωλητές να πωλούν κάτι το οποίο πιστεύουν ότι είναι εντελώς σκάρτο. Κάτι τέτοιο θα τους δημιουργούσε την αίσθηση του «απατεώνα» και όχι του πωλητή.
Δυστυχώς όμως αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Ακόμη και αυτοί οι «τηλέμποροι» που έχουν καλές προθέσεις, φτάνουν στο σημείο, εξ αιτίας των υπερβολών τους, να κάνουν πολύ περισσότερο κακό αντί για καλό, παρ όλο που κάτι τέτοιο δεν θα το ήθελαν. Συγχέουν την αύξηση της αναγνωρισιμότητάς τους μέσα στο κοινό, όταν περπατούν π.χ. στον δρόμο, με κάποια υποτιθέμενη επιτυχία τους. Εκεί αρχίζουν τα σύνδρομα του ναρκισσισμού και της «μαγκιάς», θεωρούν «μαγκιά» να πουλούν φύκια για μεταξωτές κορδέλες, θεωρούν «εξυπνάδα» να εκμεταλλεύονται τα αισθήματα πατριωτισμού των απλών συμπολιτών μας για να τους πουλούν τις περισσότερες φορές αμφιβόλου ποιότητας βιβλία, γραμμένα στο πόδι, που εκδίδονται με το κιλό από οίκους που να μην τους χαρακτηρίσουμε καλύτερα. Με φράσεις-ετικέτες του τύπου «οι κουλτουριάρηδες που δεν καταλαβαίνουν από συνωμοσίες», «οι λελέδες διανοούμενοι που δεν είναι ελληνόψυχοι» και άλλα τέτοιου είδους «ωραία» επινοήματα νομίζουν ότι με τσαμπουκά και μαγκιά εκτοπίζουν από το ελληνικό τοπίο κάθε Έλληνα σκεπτόμενο πολίτη. Κούνια που τους κούναγε. Απλώς τόσο καιρό υπάρχουν και δεν έχουν φάει τα ιδεολογικά «γιαούρτια» που τους αξίζουν επειδή σε κάθε άνθρωπο που σέβεται τον εαυτό του, του είναι πολύ δύσκολο να ασκεί κριτική σε άλλους συνανθρώπους του, ακόμη και όταν είναι εμφανής η «καφρίλα» που αναδύουν. Ας μου συγχωρέσετε για λίγο την χρησιμοποίηση και εκ μέρους μου φράσεων-ετικετών, αλλά νιώθω ειλικρινά αυτήν την κατάσταση του «τηλεμπορίου» να μην μπορώ να την αντέξω άλλο και αγανακτώ.
Όμως ακόμη και εκείνο το είδος των «τηλεμπόρων» που δεν χρησιμοποιούν την Ελλάδα για κράχτη, αλλά έχουν άλλα δολώματα, όπως «εξωγήινους, φαντάσματα, στοιχειά, προφητείες, σεισμούς, λιμούς και καταποντισμούς», και αυτοί, έστω και αν δεχτώ τις καλές τους προθέσεις, κάνουν περισσότερο κακό απ’ ότι καλό. Πάντα φυσικά κατά την γνώμη μου.
Σίγουρα υπάρχει μιας μορφής γνώση που θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε εσωτερική γνώση, όμως ακόμα και σε αυτή την περίπτωση επιβάλλεται να είμαστε πολύ προσεκτικοί, ώστε να διαφυλάξουμε αυτή τη γνώση, για να μην φτάσει εκεί που δεν πρέπει. Όταν την εσωτερική γνώση την δημοσιοποιείς και την κάνεις εξωτερική γνώση, είναι βέβαιο ότι το τίμημα που θα πληρώσεις είναι η γελοιοποίηση. Αν κάτι είναι για εντός του οίκου, δεν το κάνεις βούκινο σε όλο τον κόσμο. «Τα εν οίκω μη εν δήμω» των αρχαίων προγόνων είναι μια σοφή φράση που έχει διαχρονική αξία και ισχύει φυσικά και σήμερα. Υπάρχουν πράγματα που πρέπει να συζητούνται μόνο μεταξύ φίλων, κάποια άλλα πράγματα που μπορεί να γραφούν και σε περιοδικά και κάποια άλλα που μπορούν να ειπωθούν μέσα από τα ΜΜΕ, τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδα.
Για παράδειγμα, από την στιγμή που δεν υπάρχουν επίσημες διαβεβαιώσεις από κυβερνήσεις διαφόρων χωρών της γης ή από τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνάς τους για την ύπαρξη, ας πούμε, εξωγήινων, που επισκέπτονται τον πλανήτη μας, κάθε ενασχόληση με ένα τέτοιο θέμα είναι λογικό να περνά στον χώρο της «γραφικότητας». Συνεπώς, όταν κάποιος προσπαθήσει να καταπιαστεί με ένα τέτοιο ή παρόμοιο θέμα, εύκολα μπορεί να χαρακτηριστεί «γραφικός». Θα ρωτήσει κάποιος «δηλαδή θα λέμε και θα δημοσιοποιούμε ό,τι είναι εγκεκριμένο από την εξουσία;» Όχι και πάλι όχι. Όμως προηγούνται πολύ πιο σημαντικά προβλήματα κοινωνικής και ανθρωπιστικής μορφής, που δεν μας αφήνουν την πολυτέλεια να ασχοληθούμε με θέματα γύρω από τους εξωγήινους και μέσω αυτών να εναντιωθούμε στην εξουσία, επειδή τέτοιου είδους θέματα μας εκθέτουν και μας καθιστούν ευάλωτους, εξ αιτίας ελλείψεως τεκμηρίων και αποδείξεων. Συνήθως, σε αυτές τις περιπτώσεις, αυτό που πετυχαίνουμε είναι το αντίθετο από αυτό που επιδιώκουμε. Η εξουσία βρίσκει ευκαιρία να μας «γραφικοποιήσει» και, όταν το κάνει αυτό, αποδυναμώνει βάναυσα τις πολιτικές, κοινωνικές, οικολογικές και ανθρωπιστικές απαιτήσεις μας. Συνεπώς χρειάζεται ιεράρχηση και αξιολόγηση των στόχων σε έναν κοινωνικοπολιτικό αγώνα. Αν κάποιοι έχουν λύσει όλα τα άλλα και τους μένει να λύσουν μόνο το πρόβλημα των «εξωγήινων και των στοιχειών», τότε καλά κάνουν και ασχολούνται. Η καθημερινότητα όμως της ζωής αποδεικνύει ότι, και στον δικό μας κόσμο που μαστίζεται από την ανεργία και την αναδουλειά, αλλά ακόμη περισσότερο στον τρίτο κόσμο όπου ένα τσουνάμι μπορεί να εξοντώσει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, αφήνοντας και υποψήφιους για τον θάνατο πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ακόμη λόγω επιδημιών, σε έναν κόσμο όπου ένας «μπαμπούλας» πλανητάρχης ισοπεδώνει όποιο κράτος αντιστέκεται στα σχέδια των ιμπεριαλιστών του πετρελαίου και των τραπεζών, αυτή η καθημερινότητα λοιπόν δεν μας αφήνει περιθώρια για έρευνες πολυτελείας γύρω από «εξωγήινους ή ενδογήινους ή υπεργήινους».
Προσωπικά πιστεύω ότι αν ένας ερευνητής δεν λαμβάνει υπόψη του τα πολιτικοκοινωνικά προβλήματα που τον περιβάλλουν, τότε ακόμη και αν ο χώρος έρευνάς του έχει κάποια αξία, τότε το αποτέλεσμά της, τουλάχιστον στα μάτια των ανθρώπων που αγωνιούν για τα προς το ζην της καθημερινότητας, θα μοιάζει με έρευνα του τύπου «περί όνου σκιάς». Απόδειξη ότι τα περιοδικά με μεταφυσικά, παραψυχολογικά και εξωπραγματικά θέματα αγοράζονται κυρίως από νεαρούς που ξοδεύουν, ως επί το πλείστον, τα λεφτά του μπαμπά. Ευτυχώς, σ’ αυτόν τον χώρο των μεταφυσικών ερευνών υπάρχουν και κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις ανθρώπων, που λειτουργούν πραγματικά με έναν ανατρεπτικό και επαναστατικό τρόπο και έτσι διασώζεται, έως ένα βαθμό, η κατάσταση, εξ αιτίας του ηρωικού τρόπου ζωής αυτών των ελάχιστων δημοσιογράφων του χώρου του «παράξενου». Παρ’ όλο που λογικά θα έπρεπε να ασχολούνται οι άνθρωποι του «παράξενου χώρου» με τηλεμάρκετινγκ και προώθηση των βιβλίων τους με θέματα εξωγήινους κλπ, δεν το κάνουν.
Το κάνουν όμως άλλοι, χωρίς μάλιστα να πιστεύουν σε ύπαρξη εξωγήινων οντοτήτων, θα αναφερθώ στην περίπτωση ενός ανθρώπου που πουλά από την τηλεόραση βιβλία για UFΟ1, ο οποίος με διαβεβαίωνε ότι καθόλου δεν πιστεύει στην ύπαρξή τους. Το τι κάνει αυτόν τον άνθρωπο να εμπορεύεται τέτοιου είδους βιβλία δεν μπορώ να καταλάβω. Διότι γνωρίζω καλά ότι και καλός άνθρωπος είναι και σωστός οικογενειάρχης και σωστός στις συναλλαγές του και ένας πραγματικά Έλληνας πατριώτης. Είναι οι περιπτώσεις που καταλήγεις να πεις «άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου». Είναι τόσο μεγάλο το ταλέντο του συγκεκριμένου ανθρώπου στο «τηλεμάρκετινγκ» που πιστεύω ότι θα μπορούσε να πουλά άνετα βιβλία με ποίηση ενός Παλαμά, ενός Σικελιανού, ενός Βάρναλη, αλλά και άλλα υψηλής ποιότητας βιβλία. Ειλικρινά δεν ξέρω τι να πω, γι αυτό άλλωστε θεωρώ την κριτική πολύ δύσκολο πράγμα, επειδή μπορεί να κακολογήσεις ανθρώπους που δεν το αξίζουν.
Ο μεγάλος φυσικομαθηματικός, ο Αϊνστάιν, έλεγε ότι μια από τις ισχυρότερες επιθυμίες του ανθρώπου είναι η επαφή του με το μυστήριο. Φαίνεται ότι και αυτήν την ανθρώπινη ανάγκη την εκμεταλλεύονται σε εξοργιστικό βαθμό αυτοί οι οποίοι εμπορεύονται βιβλία παρά -ή μετα- φυσικού τύπου, αδιαφορώντας για το πώς μπορεί αυτός ο φτηνός εντυπωσιασμός να γίνει μια πάρα πολύ επικίνδυνη τροφή για την ψυχή του πελάτη τους.
Γνωστή είναι επίσης σε αρκετούς Έλληνες μια υποτιθέμενη υπερ-μυστική οργάνωση «Ε». Η υπερ-οργάνωση αυτή βρίσκεται ξαφνικά να εκπροσωπείται σε τηλεοπτικό κανάλι από συγκεκριμένα άτομα, που αναφέρονται συνεχώς σε υποτιθέμενα μέλη που όλα τους έχουν αποβιώσει και ποτέ σε μέλη που βρίσκονται στην ζωή, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολύ σοβαρά ερωτηματικά για τη σοβαρότητα όλων αυτών των κυρίων καθώς και για την σοβαρότητα της υπερμυστικής υπεροργάνωσης. Όμως από όσα ο πτωχός μου εγκέφαλος γνωρίζει, λογικά θα πρέπει, αν κάτι είναι μυστικό, να παραμένει μυστικό.
Αυτή η κατάσταση μου θυμίζει ένα ανέκδοτο από τα παλιά όπου περίπου έλεγε ότι στρατιωτικοί εγκέφαλοι στην Τουρκία είχαν αποφασίσει να δημιουργήσουν ένα απολύτως μυστικό αεροδρόμιο, απόλυτα καμουφλαρισμένο, για να ξεκινούν από εκεί σφοδρές επιθέσεις εναντίον των Κούρδων. Προσπάθησαν και όντως κατάφεραν να πετύχουν το τέλειο καμουφλάζ. Όλα είχαν γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Όλα τα στεγανά γύρω από τις πληροφορίες λειτουργούσαν τέλεια, όλα πήγαιναν καλά, έως ότου άρχισαν να ακούνε οι επιβάτες του λεωφορείου της γραμμής τον εισπράκτορα να αναγγέλλει με επαγγελματικό ύφος «Στάσις Μυστικό Αεροδρόμιο»!
Κάπως έτσι μοιάζουν τα πράγματα να είναι με την υπερμυστική υπεροργάνωση «Ε».
Όπως και νάχει, καταλήγουμε περίπου εκεί που ξεκινήσαμε. Ότι η τηλεόραση είναι ένα πιάτο που μπορεί να σου προσφέρει για να φας την χειρότερη σαβούρα, μόνο και μόνο επειδή καταφέρνει αυτήν την σαβούρα να στην σερβίρει με μοσχομυριστή πλαστική αμερικάνικη κέτσαπ.
Δυστυχώς είναι ένα μέσον που μας βοηθά να έχουμε άμεση πρόσβαση στις εικόνες ανά τον κόσμο με ένα «κλικ» του τηλεκοντρόλ. Η ανάγκη μας για οικονομία λοιπόν σε ενέργεια και η κόπωση της ημέρας μάς αναγκάζει στην εύκολη λύση. Αυτό το γνωρίζουν τα αρπακτικά της ΤV και γι’ αυτό φροντίζουν τον ανίκανο για αντίσταση εαυτό μας να τον φορτώσουν με κάθε είδους διαφημιστική καταναλωτική σαβούρα καθώς και με κάθε είδους ψευδοπληροφόρηση. Η «πληροφόρηση» αυτή τις περισσότερες φορές, βλάπτει σοβαρά την υγεία και την ισορροπία της νόησής μας. Είδαμε στην αρχή την περίπτωση του ανθρώπου, όπου η τηλεόραση του προκάλεσε, όχι απλώς νοητικές αλλά και οργανικές διαταραχές.
Δυστυχώς όμως έτσι είναι τα πράγματα. Εάν ένας άνθρωπος τραυματιστεί από κάποιον άλλον στο πόδι ή στο χέρι του, μπορεί να διεκδικήσει δικαστικά αποζημίωση. Οι ψυχικές όμως και νοητικές βλάβες που δημιουργεί ένα κακό μέσο ενημέρωσης δεν αποζημιώνονται και δεν υπάρχει νόμος που να σε καλύπτει για να βρεις το δίκιο σου.
Ακόμη και σ’ αυτούς που θέλουν να βρίσκουν ηθικές δικαιολογίες καλό θα είναι να τους θυμίσουμε ότι «ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις».
Γιώργος Τσαγκρινός
1 Εδώ ο συγγραφέας αναφέρεται προφανώς στον γνωστό πρωταθλητή του ουφολογικού τηλεμάρκετινγκ Λιακόπουλο (Σ.τ. Άρδην)
ΠΗΓΗ